تبلیغات

کتاب روز


«احمد بیرانوند/نشر وزگار»


چاپ دوم کتاب شرح حاشیه با ویراست جدید در بازار نشر «شرح حاشیه» که از نقطه نظری جدیدتر، می توان آن را شرح مهم ترین جریان های شعری معاصر بعد از نیما تلقی کرد، کتابی است در خور تامل و تعمق، اثر شاعر و محقق جوان،احمد بیرانوند. اگر چه کتاب از دید مولف در ساختاری متشکل از شش فصل ارائه شده است(بررسی انواع نقد بعد از نیما،بررسی شعر نیما،شعر هوشنگ ایرانی، شعر موج نو ، شعر حجم وشعر گفتار)، اما به طور کلی می توان آن را پژوهشی موفق در سه حیطه ی نقد نظریه ها، اشعار و بیان و تحلیل مورد توجه قرار داد. بررسی مباحث نقد و تمرکز در سیر حرکت و پویایی آن در قلمرو ادبیات پسانیمایی بخشی از کتاب است که نشانگر توجه و تدقیق مولف در باب اصول و انواع نقد این دوره است که لازم و بایسته و به جا می نماید. بخش دوم بررسی اصلی ترین نظریه ها، مانیفست ها و تا حدودی نگرش های جریان های شعری اخیر و نظریات مختلف در باب آن هاست. در این بخش نیز مولف سعی کرده است بر اساس بیانیه ها نقل قول ها ی مستقیم و غیر مستقیم، مصاحبه ها و به طور کلی داده های مستقیم نظریه پردازی های هر جریان، به درک مستقیم و بلا واسطه ای دست یابد و تا حد امکان آن را دست نخورده و مونتاژ نشده ، به خواننده معرفی کند تا در نهایت بتواند در بخش سوم به بررسی تحلیل و نقد اشعار برجسته ی نمایندگان هر جریان شعری بپردازد.
آرشیو معرفی کتاب

دو شعر از حنیف خورشیدی

شعر اول:

رسم ِ سنگ

در تشییع ِ سنگ

رویش ِ جراحت ِ نام

              در ترسیم ِ سنگ نبشته ی مجهول

از دشنام ِکلمه

              و صراحت ِ مرگ…

” شدن “

حادثه ای افتادنی ست

با طی مسافتی

           نه کوچ و نه بلند.

ژرفنای ِ لبخند

در جمجمه ی باریک

           و حذف ِنام

                     در ترسیم ِ سنگ ِ بدون ِ تشییع…

شعر دوم:

غرق


 غرق

در بکارت معنی

                    بطالت آب…

 و نَفَس

تَنگ ِ گُمراه ِ بی فانوس!

                   شطح ِ بدون شرح…

.

ماهی

 اگر می فهمید

در پهنه ی این عصمت ِ دور دست

                            غرق می شد…

مطالب مشابه...

6 افکار در “دو شعر از حنیف خورشیدی”

  1. نه این است که شعر پاسخی است به معمای زبان و رابطه ی آن با جهان .شاعران امروز با تحلیل منطقی زبان به کشف شکل های طبیعی جدیدی از زبان می رسند که ضرورتی دیگرگونه ای از شعر را ایجاب می کند و ویژگی های زبانی تازه تر.تحول این گونه کار کرد ها در شکل و فرم جدید و کشف اتفاقات حسی _ درونی شاعر می تواند کمک شایانی به زبان و ادبیات مدرن ایران در شهودِ ذهنی _عینی نماید

  2. درود بر حنیف عزیز

    بسیار زیبا بود .. لذت بردم

    پاینده باشید…

  3. شعرهای حنیف همیشه برام تازگی داشته کسی که ضمن تلاش برای تازه نوشتن اندیشه های عمیقش در لایه های اثر برای مخاطب قابل لمسه امیدوارم که این شاعر خوب کشورمون در ادامه ی مسیر نابود نشه یا نابودش نکنن

  4. ج و ا د گفت:

    سلام
    در باز است باز در است پس باز در است و در باز است…استاد سفسطه ام
    آقا ما هم بلدیم …اینقد شعرهای لیبرالیسمی رو بزرگش نکنید یه جوری تفسیر و بیان می کنید که انگار کسی از شعر چیزی نمیفهمه دنبال مکتب سازی و بدعت واژهای هرز نباشید یه جا میگید لعنت بر کلمات عربی که دودمان واژهای پارسی رو به باد داد…جای دیگه کلمه های لاتین رو در شعرها زایمان میکنیدمثل کبک نباشیم لطفا……..
    یه شعر ساده رو یه جور آب و تاب میدید که انگار غزل سعدی یا حافظه
    وای به حال ما از سهراب بودازده بگیر تا…اشعار پست مدرن شلخته ی مقوایی که پدر ما رو در آوردن

  5. سلام

    کار های زیبایی خواندیم اگرچه میدانم این همه ترکیب بندی کار دشواریست اما بعضی وقت ها به ضرورت آن احساس سوال می شود
    در بکارت معنی / بطالت آب…
    و نَفَس / تَنگ ِ گُمراه ِ بی فانوس! / شطح ِ بدون شرح…

    اما خدا وکیلی هم نشینی زیبایی دارند دستت درد نکنه حنیف جان

  6. hanieh mastaneh گفت:

    salam ziba bod movafagh bashe

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرشیو سایت

تبلیغات

بایگانی‌ها

تبلیغات