Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /home1/avangard/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
شعر «رقص منحنی» از احمد بیرانوند | سایت ادبیات پیشرو ایران آوان گاردها

تبلیغات

کتاب روز


«احمد بیرانوند/نشر وزگار»


چاپ دوم کتاب شرح حاشیه با ویراست جدید در بازار نشر «شرح حاشیه» که از نقطه نظری جدیدتر، می توان آن را شرح مهم ترین جریان های شعری معاصر بعد از نیما تلقی کرد، کتابی است در خور تامل و تعمق، اثر شاعر و محقق جوان،احمد بیرانوند. اگر چه کتاب از دید مولف در ساختاری متشکل از شش فصل ارائه شده است(بررسی انواع نقد بعد از نیما،بررسی شعر نیما،شعر هوشنگ ایرانی، شعر موج نو ، شعر حجم وشعر گفتار)، اما به طور کلی می توان آن را پژوهشی موفق در سه حیطه ی نقد نظریه ها، اشعار و بیان و تحلیل مورد توجه قرار داد. بررسی مباحث نقد و تمرکز در سیر حرکت و پویایی آن در قلمرو ادبیات پسانیمایی بخشی از کتاب است که نشانگر توجه و تدقیق مولف در باب اصول و انواع نقد این دوره است که لازم و بایسته و به جا می نماید. بخش دوم بررسی اصلی ترین نظریه ها، مانیفست ها و تا حدودی نگرش های جریان های شعری اخیر و نظریات مختلف در باب آن هاست. در این بخش نیز مولف سعی کرده است بر اساس بیانیه ها نقل قول ها ی مستقیم و غیر مستقیم، مصاحبه ها و به طور کلی داده های مستقیم نظریه پردازی های هر جریان، به درک مستقیم و بلا واسطه ای دست یابد و تا حد امکان آن را دست نخورده و مونتاژ نشده ، به خواننده معرفی کند تا در نهایت بتواند در بخش سوم به بررسی تحلیل و نقد اشعار برجسته ی نمایندگان هر جریان شعری بپردازد.
آرشیو معرفی کتاب

شعر «رقص منحنی» از احمد بیرانوند

           شعر  «رقص منحنی» از احمد بیرانوند                                                 احمد بیرانوند

                                      رقص منحنی

رقص من از

                 تنم پر بود

شبیه پیچ و تاب زن

                     که عربی می‌رقص

                     که عربی می‌رقصید.

لبت از «بگذار روی لبم»

                           بلبلی بود

که بو

که بو

        س س س ه

                        می‌زد

سه می‌زد

دو و چهار بود

مضراب تنش توی رقص عربی.

 

ورق ورق

          میان دو پایت کتاب

           میان سینه‌ات کتاب

 

این همه خط نانوشته از وسط

                       چقدر نیمه

                               دوستت‌تر دارم

ای کمر لرزیده میان دامن

ای چشم

ای ناف گریخته از پایین

ای موج منحنی

 شن‌ها از تو روان                   توی تن

که بلغزند روی  پوست

از پوست به پیرهن.

 

چقدر پیچیده‌ام توی تو

تو در توی تو

از تو در

             توو

 چیزی نمانده

                    که من ندانم

چقدر منحنی از تن تو نمانده

                                   که من نکشیده‌ام.

 

سر خورده‌ام میان هر چه زاویه

گوشه گیر تو بودم از اول

                                  که توی کنج تو بلرزم

مثلِ

               تک برگ

              تک درخت

          تک تپه‌ی دشت

   حالا تو شده‌ای فرصت لرزیدن

                               زیدن.

مطالب مشابه...

8 افکار در “شعر «رقص منحنی» از احمد بیرانوند”

  1. a30e گفت:

    سلام.
    هرروز عمرم از دیروز بدتره…

  2. بسیار زیبا بود! حس رقص عربی رو میشه توی ساختار زبانی شعر دید. دست مریزاد

  3. رقص منحنی، به نگاه من، حاصل شور است، شوری که انتخاب دقیق کلمه آن را به رقص درآورده است.
    نزار قبانی می گوید: شعر، رقص کلمات است.
    و یا طبق گفته ی سارتر و والری کلمه‌ در شعر، وسیله‌ای‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ شیءنیست، بلکه خود شیء است، در نتیجه‌ شعر، معطوف‌ به‌ چیزی‌ خارج‌ از خود نمی شود که‌ متوجه‌ خود است، شبیه رقص در رقص منحنی که
    ذهن مخاطب را یه زایش می آورد، زایشی که از تماشای شاعر برخاسته است.
    سبز باشید.

  4. اجرای خوبی داشت فقط تمپو و تم و ضرب رقص عربی در نیامده بود . شاید با نازک آرای خیال مولف حرکات لطیف تر شده بودند . در کل از معدود شعرهای امروز بود که خواندنش لذت بخش بود . ممنون آقای بیرانوند

  5. فوتو شعر درک درستی از شاعر وشعر را در مکان تعریف شده خویش به مخاطب ارائه می دهد
    یعنی می تواند با رفع بحران انتقال معانی در برابر ساختار های پیچیده ای که از مانیفست های دهه های گذشته صادر شده است قد علم کند به شرطی که
    دایره ی تعاریف آن محدود نباشد و مخاطبان این نحله نیز دچار سر درگمی در بدیهیات آن نشوند
    بطور مثال
    شعر وحشت که عزیز کلهر داعیه آن را دارد پارامترهای خود را مانند آلبومی جلوی مخاطب باز گشایی میکند می خواهم فوتو شعر هم به همین سمت حرکت کند
    عزیز کلهر

  6. عالی بود و لی حس می شد زبان دچار در گیری در حین بیان می شد
    نمی دانم چقدر باید موسیقی بشکند در اثری که باید مانند رقص روان باشد

  7. کتایون حنفی گفت:

    درود زیباست

پاسخ دادن به a30e لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرشیو سایت

تبلیغات

بایگانی

تبلیغات