تبلیغات

کتاب روز


«احمد بیرانوند/نشر وزگار»


چاپ دوم کتاب شرح حاشیه با ویراست جدید در بازار نشر «شرح حاشیه» که از نقطه نظری جدیدتر، می توان آن را شرح مهم ترین جریان های شعری معاصر بعد از نیما تلقی کرد، کتابی است در خور تامل و تعمق، اثر شاعر و محقق جوان،احمد بیرانوند. اگر چه کتاب از دید مولف در ساختاری متشکل از شش فصل ارائه شده است(بررسی انواع نقد بعد از نیما،بررسی شعر نیما،شعر هوشنگ ایرانی، شعر موج نو ، شعر حجم وشعر گفتار)، اما به طور کلی می توان آن را پژوهشی موفق در سه حیطه ی نقد نظریه ها، اشعار و بیان و تحلیل مورد توجه قرار داد. بررسی مباحث نقد و تمرکز در سیر حرکت و پویایی آن در قلمرو ادبیات پسانیمایی بخشی از کتاب است که نشانگر توجه و تدقیق مولف در باب اصول و انواع نقد این دوره است که لازم و بایسته و به جا می نماید. بخش دوم بررسی اصلی ترین نظریه ها، مانیفست ها و تا حدودی نگرش های جریان های شعری اخیر و نظریات مختلف در باب آن هاست. در این بخش نیز مولف سعی کرده است بر اساس بیانیه ها نقل قول ها ی مستقیم و غیر مستقیم، مصاحبه ها و به طور کلی داده های مستقیم نظریه پردازی های هر جریان، به درک مستقیم و بلا واسطه ای دست یابد و تا حد امکان آن را دست نخورده و مونتاژ نشده ، به خواننده معرفی کند تا در نهایت بتواند در بخش سوم به بررسی تحلیل و نقد اشعار برجسته ی نمایندگان هر جریان شعری بپردازد.
آرشیو معرفی کتاب

منطق و نظریه ی ادبی در شعر فارسی/ رضا روشنی

منطق و نظریه ی ادبی در شعر فارسی

رضا روشنی

انتشارات داستان

چاپ اول

تیراژ: ۱۰۰۰

 تهران۱۳۹۳

ما در این سال ها بیش از آنکه نیاز به توضیح وتفسیر داشته باشیم نیاز به پر سش های بنیادین داریم این کتاب و کتاب هایی از این دست برای ما وجامعه ی ادبی ما غنیمتی هستند کتاب هایی که ما را با پرسش هایی جدی و جدید روبر می کنند که مجبور می شویم در باب آن ها تامل کنیم.اگر هر کتابی یک جمله داشته باشد که همه ی کتاب حول حور آن باشد.سوال رضا روشنی در”منطق نظریه ادبی” این است که آیا متون ادبی – متون شعری-از یک منطق خاص پیروی می کنند ؟آیا منطقی هست که با آن بتوان بین یک محصول ادبی و غیر ادبی تمایز قائل شد؟او خود در مقدمه ی کتابش می نویسد: «هدف از این نوشته آن گونه که از اسمش بر می آید،به چالش کشیدن ادبیت از یک سو و تبیین منطق ادبی از سوی دیگر است .در این نوشته سعی شده است تا با نگاهی به سه نظام معرفت شناسانه سنتی،مدرن و پسامدرن،ضمن نشان دادن مبتلائات وتناقضات هریک آنان، چشم اندازی از منطق ونظریه ادبی را فرا روی مخاطبان شعر فارسی بگذارد.»

کتاب در شش فصل،شامل نظام های معرفت شناسانه ی ادبی، تاملاتی پیرامون سنت ادبی، موانع سر راه نظریه ادبی، تاملاتی پیرامون مدرنیسم وشعر نیمایی،تاملاتی پیرامون پسامدرنیسم و در فصل انتهایی با عنوان نظریه دیگرگونه ادبی ،کوشیده که پرسش کلیدی خود را پیش ببرد.

برچسب ها

مطالب مشابه...

2 افکار در “منطق و نظریه ی ادبی در شعر فارسی/ رضا روشنی”

  1. رزالین گفت:

    خیلی خوب بود. ممنون از زحماتی میکشید

  2. م کیوان گفت:

    امید پیروزی، براین پویش- م کیوان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرشیو سایت

تبلیغات

بایگانی

تبلیغات