Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /home1/avangard/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
دو شعر از بنفشه حجازی (زنان پیشرو) | سایت ادبیات پیشرو ایران آوان گاردها

تبلیغات

کتاب روز


«احمد بیرانوند/نشر وزگار»


چاپ دوم کتاب شرح حاشیه با ویراست جدید در بازار نشر «شرح حاشیه» که از نقطه نظری جدیدتر، می توان آن را شرح مهم ترین جریان های شعری معاصر بعد از نیما تلقی کرد، کتابی است در خور تامل و تعمق، اثر شاعر و محقق جوان،احمد بیرانوند. اگر چه کتاب از دید مولف در ساختاری متشکل از شش فصل ارائه شده است(بررسی انواع نقد بعد از نیما،بررسی شعر نیما،شعر هوشنگ ایرانی، شعر موج نو ، شعر حجم وشعر گفتار)، اما به طور کلی می توان آن را پژوهشی موفق در سه حیطه ی نقد نظریه ها، اشعار و بیان و تحلیل مورد توجه قرار داد. بررسی مباحث نقد و تمرکز در سیر حرکت و پویایی آن در قلمرو ادبیات پسانیمایی بخشی از کتاب است که نشانگر توجه و تدقیق مولف در باب اصول و انواع نقد این دوره است که لازم و بایسته و به جا می نماید. بخش دوم بررسی اصلی ترین نظریه ها، مانیفست ها و تا حدودی نگرش های جریان های شعری اخیر و نظریات مختلف در باب آن هاست. در این بخش نیز مولف سعی کرده است بر اساس بیانیه ها نقل قول ها ی مستقیم و غیر مستقیم، مصاحبه ها و به طور کلی داده های مستقیم نظریه پردازی های هر جریان، به درک مستقیم و بلا واسطه ای دست یابد و تا حد امکان آن را دست نخورده و مونتاژ نشده ، به خواننده معرفی کند تا در نهایت بتواند در بخش سوم به بررسی تحلیل و نقد اشعار برجسته ی نمایندگان هر جریان شعری بپردازد.
آرشیو معرفی کتاب

دو شعر از بنفشه حجازی (زنان پیشرو)

بنفشه حجازی شاعر داستان نویس و محقق متولد سال ۱۳۳۳ شهرستان بروجرد است.  از ایشان کتاب های بسیاری در حوزه شعر و داستان و پژوهش ها ادبی در حوزه زن شناسی و رویکرد تاریخی به  حضور زن در ادبیات پرداخته است. دفتر شعرهای  بنفشه حجازی به ترتیب سال نشر  :

رویای انار(مجموعه شعر نو ) تهران ،سیامک، ۱۳۶۵

به انکار عشق تو ناگزیرم (مچموعه ی شعر نو ) تهران ، روشنگران ، ۱۳۷۲

یک منظومه ی آواره و بیست ترانه ی سرگردان (مجموعه ی شعرنو با ناصر نجفی )، فارسی- انگلیسی، تهران ، سالی ،۱۳۷۹

اعتراف می کنم (مجموعه ی شعر نو )، نشر همراه ،۱۳۸۳

آمفی تئاتر ( مجموعه ی شعر نو ) رشت ، نشر فرهنگ ایلیا ، ۱۳۹۰

شعر خانم حجازی سرشار از احساسات لطیف زنانه است که از پس نگاهی روشنفکرانه و درونی شده در لایه های زیرین شعر به حوادث روزمره یک زندگی عاشقانه می پردازد.  تصویر و تخیل در این شعر جایگاهی بسیار کمرنگ دارد اما نگاه شاعرانه و موسیقی کلام شعر را تا پایان رها نمی کند. در شعر ایشان کلمات در دامنه ی وسیع به کار گرفته می شوند و در همنشینی بکر مانند اتهام مصور با آلبوم تازه منتشر شده  در “آلبومی که به تازگی منتشر شد/ اتهامی مصور بود” ترکیباتی که ساخته می شود و با خود  فضای تازه  و مختص به خانم حجازی را ایجاد می کنند که  خلق چنین فضاهایی  از مهمترین شاخصه های شعر خانم حجازی است.

 بنفش-۳

فروشی نیست زنی که                                  مرده است

آلبومی که به تازگی منتشرشد

اتهامی مصور بود از

                  چند قصه ی  ناتمام

یک دهه در پی این پاسخ بودم ؟

مدام راه می رود

     حلقه می زند

                      روزهای آینده

به خاطر تار بودن عکس

شروع به نوشتن تو کرده ام دوباره.

 اطلاعی ندارم

از قبایل بدوی،

   تو رفته ای ،

جاده

فقط پستچی است که سوت می زند

و رفته است مردی که

                             با صاعقه آمد

بنفش-۲

آن وقت

 وقت مردگان رسید.

دو روی کاغذ

از بند اول تا خط آخر

پروانه ای میان یک مشت نقطه

         و توت فرنگی های تشنه

بپوشان مرا!

دلم خواست و

فرو افتاد اکلیلم

در رودی که از دور می آمد

فریاد زدم

و در دستان نیمی اسب و نیمی مرد

جهان خاموش شد

وای ی ی بپوشان مرا !

مثل نارنجی که بازی می کند در باغ

مثل اقاقیایی تا مدیترانه

مثل آتش و صدای خودت

مثل… مثل…

چراغی که تو روشن کردی

کتابی که باد ورق زد

و من در دستانی که سردش نبود.

آن وقت

وقت مردگان رسید و من تمام شدم

                                                تمام.

مطالب مشابه...

2 افکار در “دو شعر از بنفشه حجازی (زنان پیشرو)”

  1. عماد اسدی گفت:

    شاعرانگی تو این شعرها معنی نداره!
    نهایتا یه سیر عمودی
    خیلی پیشرفته نگاه کنیم یه معادله
    یه سری تصویر یا ترکیب که به ذهن شاعر رسیده و ناشیانه پشت هم کاشته
    _______________________
    هر اثر هنری در قدم اول باید زیبا و جذاب باشه
    این رو یادتون نره
    اسم این شعر نیست
    ارادت

  2. آفرین.وقتی قالبی را نقل زبان توده می کنیم بایست خطوطش را مشخص کنیم.
    تعریف شده باشد.خودمان بشناسیمش بعد بتوانیم اشاعه اش بدهیم.خیلی بد است قالبی را سنگ کنیم و خودمان ندانیم چیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرشیو سایت

تبلیغات

بایگانی

تبلیغات