تبلیغات

کتاب روز


«جنگل آدم‌ها»


«جنگل آدم‌ها» و «شرح حاشیه» در نمایشگاه کتاب احمد بیرانوند از عرضه دو کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط نشر روزگار خبر داد. به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا، به گفته او، مجموعه داستان «جنگل آدم‌ها» یکی از این کتاب‌هاست. این کتاب حاصل تلاش جمعی از نویسندگان است که به صورت کارگاهی، در داستان‌هایشان اقدام به خلق دنیای حیوانات با گرایش‌های انسانی کرده‌اند. در این فضای به ظاهر تمثیلی حیوانات با بهره‌گیری از مظاهر تمدن در آثار حضور دارند. آن‌ها به دنبال تلاش‌های مدنی و شکل دادن به جامعه از هم گسیخته خود هستند. او افزود: نویسندگان این کارگاه با تدریس من به مدت چند سال است در موضوعات مختلف به پروژه‌های خلاقه می‌پردازند. همچنین چاپ دوم کتاب «شرح حاشیه» با ویرایش جدید و اصلاحات و اضافات وارد بازار نشر خواهد شد. این کتاب به تحلیل جریان‌های شعری پس از نیما می‌پردازد و نقد بعد از نیما را هم مورد بررسی قرار می‌دهد. شعر هوشنگ ایرانی، موج نو، شعر حجم و شعر گفتار از فصل‌های محوری این کتاب هستند.
آرشیو معرفی کتاب

دو شعر از شهرام شهیدی

شهرام شهیدی

  • طنزنویسی از سال ۱۳۷۰ در مجلات و روزنامه های کشور
  • عضویت در هیات تحریریه هفته نامه و ماهنامه گل آقا
  • چاپ شعر در مجلات ادبی کشور از سال ۱۳۸۰
  • چاپ کتاب طنز”شیوه های کسب درآمد“توسط انتشارات نشر شهر در سال ۱۳۸۸ از سری کتاب های کتاب مترو
  • چاپ مجموعه داستان ” گوزن ها با چشم باز می خوابند ” توسط انتشارات اتاق آبی در سال ۱۳۸۹
  • و …

شعر اول:

تن ها  

 

شمیرانده از پیچ تن هات باریدم

بر دو قلهک کوچک قهوه ای ت

لتیان  شده بر جغرافیای تن

من . . . ماهی کوچکی . . .  سیاهیده بر تُنگ

دلبسته به اقیانوسی تنها

با  کونه های سیگار پشت سیگار

سُکانی رهاییده در موج موج ِ این خانه ام

بادبانی بی دکل

فرو افتاده بر عرشه ی گندمگونه ات

و تو

جزیریده ای مرا در خواب مرغان دریایی

که قوقو

     قوقو

     قوقو

هانوی

۱۹/۰۳/۲۰۱۱

 ………………………

شعر دوم:

ششم اوت هزار و نهصد و اوت

 

هی        رو        ما         شی

رو         شی      مااااهی ِ تنگ بلورم

اقیانوس را آرام سر می کشم روی بوم ِ نقا      شی     ری    رها شده

در خیابان های تهران

رو        شی     ما آ آ

با کلاه گشادی بر سر

ابری شده ام

در کوپه ی آخر قطار

با پیراهنی تاریک

سایه شده بر عکس پیوست

در صفحه ی افراد مفقود در کافه ی چشمهات

که باز بود وقتی . . .

هی        ما        شی        رو

شیرو به خانه می آمد

                             یامد

                                  آمد

                                        مد . . .  و جذر من  از تمام جبرها کم شد

 شی رو در صفحه آخر دفترم نوشت

” هرگز به خانه برنگشت “

من شد

و پلاک من در کوپه ی قطار . . .  از تو دور . . .

هوهو چی چی    روشی ماهی

هو   هو   چی   چی        هی    رو    ما    شی

هو          هو                  چی               چی

هی

رو

شی

ما

شده ام

در قطاری به مقصد هشت و پانزده دقیقه ی هزار و نهصد و اوت

۶/۱۰/۱۳۹۰

تهران

مطالب مشابه...

6 افکار در “دو شعر از شهرام شهیدی”

  1. ماهک اسفندیاری گفت:

    هوهو چی چی ها به جا بود . دومین شعر به نظرم بیش تر به دل می نشست

  2. minoo.shamloo گفت:

    mobarak ast site . sherhae bishtari bogzarid. jazirideii mara kheili khoob bood , yekjoor hes 2gane dasht

  3. minoo shamloo گفت:

    mobarak bashad sher bishtar bogzarid az digaran ham . jazirideii mara kheili khoob bood hes 2 ganeii dasht . estefadeye no va bekri bood
    har chan drooz yekbar update mishavid?

  4. درود نخست به نقد شعرهای دوست عزیز جناب شهیدی می پردازم

    در شعر “تن ها”
    شاعر سعی بر شناساندن جغرافیای خود به مخاطب حول خود محوری را دارد.
    که با استفاده از کلماتی نظیر شمیرانده ، قلهک و لتیان ( اینجا منظور سد لتیان).
    با آوردن کلماتی همچون سیاهیده و جزیریده ای گسست شاختار منظم و فرم ایده آل شاعر می شود البته کلمات اضافی در این شعر هستند که نه موسیقی ایجاد می کنند و نه بازی زبانی دارند و شخصن شاعر تعمدن به این کار دست می زند برای نمونه موج موج ِ ، قوقو ایشان می توانستند شعری در خور توجه از خود به جای بگذارند فقط با حذف چند کلمه ی سطحی.
    اما شعر “دوم” با به هم ریختی کلمه ی هیرو شیما حول محورهای مختلف از جمله آوردن آن در پایتخت و اتفاقات بعد از آن. مسافرت با قطار و در نهایت آمدن شیرو به خانه. در صورتی که چند سطر بعد خود ِ شیرو در یک اقدام کاملن سهوی از طرف شاعر اعلام می کند که به خانه بازنگشته است. و در این تکاپو به نوعی در کل شعر و دقیقن سطر آخر به هیروشیمای ِ هشت ساله ی ایران اشاره می شود. اما این حرکت در شعر تعمدی ست یا از قبل تعیین شده است و می شود گفت: چند سطر این شعر ممکن است جوششی باشد. به هر حال بازی زبانی با کلمات را در شعر شاعران بزرگ تر برای نمونه شعر “دف” دکتر رضا براهنی می توان مشاهده کرد که قدرت خارق العاده ی کلمات را به نمایش می گذارند هر چند شخصن با بازی زبانی به این شکل در شعر مخالفم.
    حال صحبتی با شخص شما درام قبل از هر چیز درود نظر به این که خواستید پیشرو باشد و این خود قابل تقدیر است. پیشنهاداتی مطرح می کنم اول تمام صفحات را خواندم و نظری ندارم برای صفحات به این شکل که در ادامه به آن به صورت کلی خواهم پرداخت. اما اینکه شما در صفحه ی مربوط به خودتان شعری از شاعر بگذاری و بالای شعرها بیوگرافی شاعراش را عنوان کنی اصلن جالب نمی دانم به نظرم اگر نام ، عکس و تاریخ تولد ایشان را ذکر می کردید کافی بود زیرا معتقدم شعر خوب نام شاعرش را با خود خواهد برد. چیزی که من در این سایت مطالعه کرد پیشتر روبه سقوط ادبیات بود تا صعود امیدوارم به پیشنهاد بنده فکر کنید و پیشگیری را قبل از درمان انجام دهید.

    بدرود تابودت.
    ” علی شیخ علی چالشتری “

    • ahmad گفت:

      دوست عزیز
      ممنون از خوانشتان
      به پیشنهاد شما پیرامون اکتفا کردن به کمترین مشخصات از شاعر، فکر می شود و در شورای سایت مطرح می گردد.
      با مهر
      دبیر سایت آوانگاردها

  5. درود

    ادبیات خوزستان با صد و چهارمین مطلب خود به روز شد با احترام دعوتید به

    “اراده ی معطوف به میان مایگی:پوپولیسم” از رضا بختیاری اصل
    و
    ” چند نکته پیرامون شعر نیما ” از حسین ایمانیان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرشیو سایت

بایگانی

تبلیغات