رفتن به بالا
  • دوشنبه - 25 اردیبهشت 1391 - 12:45
  • کد خبر : ۱۴۲
  • چاپ خبر : شعر زنان و زنان آوانگارد

شعر زنان و زنان آوانگارد

     در شعر معاصر ما جنبشی زنانه یا فمنیستی شاعرانه، شکل نگرفته است. در شعر زنان پیشرو ما در جستجوی کشف آوانگاردیسم مستقل از زنانگی هستیم. آوانگاردیسمی که در بستر کلیت شعر و ادبیات جریان یافته باشد. شعری پیشرو که از قضا شاعر آن زن است. پر واضح است که با توجه به جامعه شناختی زنانه ممکن است شاخصه های در شعر زنان پیشرو شکل گرفته باشد و ناخودآگاه زنانه در برخورد با هستی ، اشیا و وقایع زندگی روزمره خود را به رخ کشیده باشند. ما بر این هستی شناسی زنانه چشم نخواهیم بست و در شکلی درخور به بیان و به چالش اش خواهیم کشید.

    پس ما در این درگاه اگر چه به دنبال زنانگی در شعر آوانگارد نبوده و دنبال آوانگارد بودن در شعر زنان هستیم اما اگر زنانگی رخ نموده باشد و نازک اندیشی زنانه و بازی های زبانی و عبارتی با موقعیت های زنانه در شعر که چه برهنه مثل ” و این منم/ زنی تنها / در آستانه فصلی سرد”فروغ، و یا در پرده مثل شعر “لباس ها را اتو می کنم /بروم طلاق بگیرم”آتفه چهارمحالی، دیده شود این بازی ها را به نقد و بررسی خواهیم نشست.

    پس مخاطب این درگاه به هیچ وجه تنها زنان نبوده بلکه مخاطب شعر پیشرو زبان فارسی می باشد و این درگاه  فرصتی است تا با پر رنگ کردن المان های پیشرو و دیدن و بیرون کشیدن  آنها علاوه بر تقویت آنها در شعر ، آویختن فانوسی باشد در تاریکی لحاظ شاعر.

    این درگاه می خواهد پاگردی باشد برای شعر و و شاعران و زیر سایه هیچ فکر و سیاست و اندیشه ای نیست،مستقل و آزاد آزاد.

در این مجال هر چند روز یک بار به معرفی یک شاعر و بررسی اجمالی بر آثارش خواهیم پرداخت چه در معرفی شاعر چه در بیان نقدها و نظرات بی یاری شما به قول فروغ دست های ما “سیمانی ” خواهد بود پس با ایمیل ها و و نقد ها و نظرات  این صفحه را به پیش برید.

                                                                                                               سمیرا کرمی

     در شعر معاصر ما جنبشی زنانه یا فمنیستی شاعرانه، شکل نگرفته است. در شعر زنان پیشرو ما در جستجوی کشف آوانگاردیسم مستقل از زنانگی هستیم. آوانگاردیسمی که در بستر کلیت شعر و ادبیات جریان یافته باشد. شعری پیشرو که از قضا شاعر آن زن است. پر واضح است که با توجه به جامعه شناختی زنانه ممکن است شاخصه های در شعر زنان پیشرو شکل گرفته باشد و ناخودآگاه زنانه در برخورد با هستی ، اشیا و وقایع زندگی روزمره خود را به رخ کشیده باشند. ما بر این هستی شناسی زنانه چشم نخواهیم بست و در شکلی درخور به بیان و به چالش اش خواهیم کشید.

    پس ما در این درگاه اگر چه به دنبال زنانگی در شعر آوانگارد نبوده و دنبال آوانگارد بودن در شعر زنان هستیم اما اگر زنانگی رخ نموده باشد و نازک اندیشی زنانه و بازی های زبانی و عبارتی با موقعیت های زنانه در شعر که چه برهنه مثل ” و این منم/ زنی تنها / در آستانه فصلی سرد”فروغ، و یا در پرده مثل شعر “لباس ها را اتو می کنم /بروم طلاق بگیرم”آتفه چهارمحالی، دیده شود این بازی ها را به نقد و بررسی خواهیم نشست.

    پس مخاطب این درگاه به هیچ وجه تنها زنان نبوده بلکه مخاطب شعر پیشرو زبان فارسی می باشد و این درگاه  فرصتی است تا با پر رنگ کردن المان های پیشرو و دیدن و بیرون کشیدن  آنها علاوه بر تقویت آنها در شعر ، آویختن فانوسی باشد در تاریکی لحاظ شاعر.

    این درگاه می خواهد پاگردی باشد برای شعر و و شاعران و زیر سایه هیچ فکر و سیاست و اندیشه ای نیست،مستقل و آزاد آزاد.

در این مجال هر چند روز یک بار به معرفی یک شاعر و بررسی اجمالی بر آثارش خواهیم پرداخت چه در معرفی شاعر چه در بیان نقدها و نظرات بی یاری شما به قول فروغ دست های ما “سیمانی ” خواهد بود پس با ایمیل ها و و نقد ها و نظرات  این صفحه را به پیش برید.

                                                                                                               سمیرا کرمی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


۷ دیدگاه برای “شعر زنان و زنان آوانگارد”

  • آوانگارد بودن می تواند در اوج زنانگی بروز کند شاید حتی باید در اوج زنانگی بروز کند اگر نویسنده زن است.
    همونطور که ویرجینیا وولف و پس از او هلن سیکسو معتقدند که هنگام نوشتن باید کاملا زن بود یا کاملا مرد بود……

    • نیلوفر جان با تشکر از ابراز دیدگاهتان . در این مجال اندک بنده سیاستهای خود را برای ارساله های در شعر زنان پیشرو گفته ام . در این صفحه آوانگاردیسم مستقل از ماهیت زنانه یا مردانه شعر موضوع کار است که ما فقط به سراغ شاعران زن می رویم یعنی شعر آوانگاردی که شاعر آن از قضا زن است . وگرنه بله ما وقتی به شعر یا اثر موفق می رسیم می بینیم در اوج ماهیت درونی و هستی شناختی مولف اتفاق افتاده خواه زن و خواه مرد .البته این طور هم نیست که تمام شاعران زن زنانه بگویند و تمام شاعران مرد مردانه ….

  • سلام سمیرای عزیز

    خسته نباشید

    از اینکه مطلب تونو خوندم خوشحال شدم

    بیشتر تعقیبتون میکنم و ادبیات زنان پیشرو رو

    زنده باشی

    با احترام

  • اگر به دنبال شکل گرفتن جنبش شعر زنان باشیم هیچی از کلیت ادبی ایران ما از گذشته تا بحال کم نمی شود
    اما زنان ایرانی که می خواستند از این راه به هدف خود برسند راه را بر اساس کاوش ادبی و شناخت ظرائف معنایی که مخاطب خاص وعام از آن استقبال می کنند نیافته اند و همچنان تنه به گذشته ی ادبی ایران باستان تا کنون زده اند و اگر معنا گریزی هم رخ داده در حوزه احساسات بوده نه تفکر جامعی که روند این پر سه را خوب طی کند
    این چند جمله فکر می کنم خانم کرذمی قابل استناد با شد
    مثلا در شعر فروغ ملزومات عقلی و نقلی و حسی وبیانی حتی لحنی و ساختار های زیبا شناختانه ی دهه ۹۰ وجود ندارد فروغ ابتدای این راه بود و دیگر مقلد بی تاریخ و تمکین او

  • سلام
    بی نهایت از وبلاگتون لذت بردم
    بهتون تبریک میگ و باعث افتخارمه که مطالب وبلاگتون رو بخونم
    من به عنوان یک وکیل دادگستری و مدافع حقوق زنان که تحصیلات آکادامیک خودم رو زمینه ی حقوق زنان ادامه دادم
    معتقدم ادبیات و شعر برنده ترین تیغی است که می تواند به اصلاح قوانین بیانجامد و قلم قدرتمندترین سلاح مبارزه است با کسانی که حق را پشت میله های بی عدالتی به اسارت برده اند
    برایتان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم
    با آرزوی دیدار

  • “لباس ها را اتو می کنم /بروم طلاق بگیرم”آتفه چهارمحالی،
    لطف میکنید این کتاب را با اسم و انتشارات معرفی کنید ممنون میشوم

  • تصور میکنم هیچگونه دریافتی از مفهوم فمنیست و زنانگی ندارید متاسفانه امروزه همه به خود جرات میدهند در مورد واژگانی که آشنایی ندارند نظر بدهند با یک دریافت آبکی از فلسفه اگزیستانسیالیستی !!جدا ناراحت میشم میبینم اساتید بزرگ فلسفه و علوم اجتماعی در کلام خست می ورزند ودیگری ها به این شیوه روانند!!نه برای شما بلکه برای ایجاد تفکر صحیح خواهش میکنم از آوانگارد سازی های سوپرمارکتی تو جامعه دوری کنید شاید با این پیشگیری روزی نطق هم به جایگاه خودش برگردد.