تبلیغات

کتاب روز


«احمد بیرانوند/نشر وزگار»


چاپ دوم کتاب شرح حاشیه با ویراست جدید در بازار نشر «شرح حاشیه» که از نقطه نظری جدیدتر، می توان آن را شرح مهم ترین جریان های شعری معاصر بعد از نیما تلقی کرد، کتابی است در خور تامل و تعمق، اثر شاعر و محقق جوان،احمد بیرانوند. اگر چه کتاب از دید مولف در ساختاری متشکل از شش فصل ارائه شده است(بررسی انواع نقد بعد از نیما،بررسی شعر نیما،شعر هوشنگ ایرانی، شعر موج نو ، شعر حجم وشعر گفتار)، اما به طور کلی می توان آن را پژوهشی موفق در سه حیطه ی نقد نظریه ها، اشعار و بیان و تحلیل مورد توجه قرار داد. بررسی مباحث نقد و تمرکز در سیر حرکت و پویایی آن در قلمرو ادبیات پسانیمایی بخشی از کتاب است که نشانگر توجه و تدقیق مولف در باب اصول و انواع نقد این دوره است که لازم و بایسته و به جا می نماید. بخش دوم بررسی اصلی ترین نظریه ها، مانیفست ها و تا حدودی نگرش های جریان های شعری اخیر و نظریات مختلف در باب آن هاست. در این بخش نیز مولف سعی کرده است بر اساس بیانیه ها نقل قول ها ی مستقیم و غیر مستقیم، مصاحبه ها و به طور کلی داده های مستقیم نظریه پردازی های هر جریان، به درک مستقیم و بلا واسطه ای دست یابد و تا حد امکان آن را دست نخورده و مونتاژ نشده ، به خواننده معرفی کند تا در نهایت بتواند در بخش سوم به بررسی تحلیل و نقد اشعار برجسته ی نمایندگان هر جریان شعری بپردازد.
آرشیو معرفی کتاب

یاداشتی بر رمان «آخرین انار دنیا» نوشته­ ی:بختیار علی

یاداشتی بر رمان «آخرین انار دنیا» نوشته­ ی: بختیار علی*

زهرا حسین پور خوشناموند

مترجم: آرش سنجابیurl

 انتشارات افراز

بختیار علی چنان زیبا و دردناک زمانه ی خود را به تصویر کشیده است، که من فکر کردم اگر همچون شرایطی باعث چنین خلقتی می شود کاش من مظفر صبگاهی را زندگی کرده بودم. اما نه این گونه نیست. قدرت خلاقه ی بختیار علی است که توانسته است آن همه زشتی را به این زیبایی بیان کند. وقتی کتابش را بر می داری نمی توانی زمین بگذاری اش مگر برای لحظاتی بخواهی خود را با شیون هایش همراه کنی.

بختیار علی این نویسنده ی کرد عراقی برای بیان روایتش از رئالیسم جادویی با پرداختی بسیار ماهرانه بهره برده است.

شخصیت های رمان:

مظفر صبگاهی: راوی داستان است. مردی که در جریان مبارزات سیاسی به زندان افتاده ، پس از ۲۱ سال آزاد شده است و دنبال پسرش سریاس می گردد.می بیند که حزب او پیروز شده است اما کشورش درگیر جنگ است.جنگی داخلی که پایان ناپذیر می نماید.هم رزمانش به قدرت رسیده اند و فاسد شده اند. همه چیز را مو به مو به تصویر می کشد اما قضاوت نمی کند.تنها جایی که شکوه می کند در صفحه ۲۶۵ کتاب است.آنگاه که بعد از دیدن آخرین سریاس به دستشویی می رود تا صورتش را بشوید. می گوید:” از دنیا و ستاره و جهان تنفر داشتم، از تمام کسانی که توی زندگی مردم دخالت داشتند، از هر کسی که سریاس را به آن روز انداخته بود. “در جمله ی بعدی می گوید: “نمی دانم به چه کسی خشم بورزم. آن راهروها وموجودات مفلوکش به اندازه ی گناه تمام مردم دنیا بود.” انگار او هم پس از ۲۱ سال فکر کردن به نتیجه نرسیده است که مقصر کیست.

سریاس صبگاهی: پسر مظفر که مادرش هنگام تولدش مرده است. پدرش هم که همان روزها به زندان می افتد.اوج داستان آنجاست که وقتی مظفر صبگاهی دنبال سریاس می گردد با سه سریاس مواجه می شود و راهی نیست تا بفهمد کدام سریاس پسر اوست.سه سریاس زندگی های متفاوتی دارند که سرگذشت هر یک خواندنیست.سریاس اول در میدان گاری چی ها قتل می رسد. سریاس دوم سرباز است و پس از سالها جنک اسیر می شود.سریاس آخر هم که در کودکی در آتش یک بمب دچار سوختگی شده است.

شادری و لاوی سپید: دو خواهر که موهای سیاه بلندی دارند. پیراهن های سپید بلندی می پوشند. عهد بسته اند که تا زنده اند تنها بمانند و ازدواج نکنند. با هم آواز می خوانند. از زندگی این دنیا دست شسته اند. با سریاس اول هم پیمان برادری بسته اند.تنها زن های داستان این دو خواهراند ، معشوقه های یعقوب صنوبر که خود فروشی می کنند و معشوقه های سید جلال.در این رمان از زن ها و دنیا یشان چیز زیادی دستگیرمان نمی شود. انگار زن ها در روایت بختیار علی دو دسته اند:زن های آسمانی / خواهران سپید و زن های لکاته / معشوقه ها.  معشوقه ها در رمان نقش تزئینی دارند.اما زندگی خواهران سپید مفصل بیان می شود. پیام اشان این است دست شستن از دنیایی به این پستی بهتر نه که یک وظیفه است.آنها هستی خود را انکار می کنند.      

وممد دل شیشه ای، یعقوب صنوبر، ندیم شاهزاده و … دست به دست هم داده اند تا ما با یک روایت استثنایی روبه رو شویم. روایتی از جنگ.جنگی که رندگی آدمهای رمان را در احاطه گرفته است. جنگی که فردیت شخصیت ها را از بین می برد.روابط عادی انسانی را زیر سوال می برد.انگار روابط خانوادگی  تنها در صلح و آرامش معنا دارند. اما در جنگ اسیران،کشته شدگان،سربازان و همه و همه اجزای یک پیکر واحد و زخم خورده اند. هر کدام به نوعی در رنج اند زیر سایه ی سیاه مرگ.

هدفم از نوشتن این سطور معرفی کتاب بود و پیشنهاد به دوستان خوبم که حتمن بخوانیدش.

————————–

بختیار علی نویسنده، شاعر، مقاله‌نویس معاصر کرد در سال ۱۹۶۰ در سلیمانیه عراق زاده شد و ۳۶ سال بعد، در سال ۱۹۹۶ به آلمان مهاجرت کرد.

نخستین رمان او به نام «مرگ تک‌فرزند دوم» (مەرگی تاقانه‌ی دووهه‌م) در سال ۱۹۹۷ در سوئد منتشر شد. دومین رمانش غروب پروانه (ئێوارەی پەروانه) در سال ۱۹۹۸ از سوی انتشاراتی رهند در استکهلم سوئد و سومین اثرش، رمان «آخرین انار دنیا» (دواهه‌مین هه‌ناری دونیا) در سال ۲۰۰۲ در سلیمانیه به چاپ رسید.

مطالب مشابه...

3 افکار در “یاداشتی بر رمان «آخرین انار دنیا» نوشته­ ی:بختیار علی”

  1. saber abbasi گفت:

    با سلام خسته نباشید
    پیشاپیش از زحمات شما کمال تشکر را دارم و غرض از مزاحمت می خواستم بدانم ایا رمان آخرین انار دنیا به انگلیسی ترجمه شده است و اگر شده کجا می شود آن را یافت.

  2. صباح مریوانی گفت:

    با سلام   ….
    خیلی  ممنون  به خاطر  مطالب  با ارزشتون ، به راستی  وقتی  یکی  از  رمانهای  بختیار  علی  رو میخواندم ،  آنقدر  مرا مجذوب  خود  ساخته بود  که من را ساعت ها  اسیر  خود میکرد   ….
    بی شک  بختیار  علی  یکی  از  بزرگترین  نویسندگان دنیاست   … 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آرشیو سایت

تبلیغات

بایگانی

تبلیغات