بزرگ علوی

سید مجتبی آقابزرگ علوی که با نام «بزرگ علوی» شناخته می‌شود، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و نویسنده‌ی سبک رئالیسم معاصر است. او خالق یکی از مشهورترین رمان‌های ایرانی با عنوان «چشم‌هایش» می‌باشد. 

بزرگ علوی، نویسنده‌ی ایرانی و یکی از نام‌آشناترین داستان‌نویسان فارسی محسوب می‌شود. علوی بیشتر به‌واسطه‌ی مجموعه داستان کوتاه «چمدان» که در آن تأثیر شدید روانشناسی فرویدی را به نمایش می‌گذارد و همچنین رمان «چشم‌هایش» شناخته می‌شود. بزرگ علوی در کنار محمدعلی جمال‌زاده و صادق هدایت، ازجمله نویسندگانی محسوب می‌شود که داستان‌نویسی نوین را در ایران آغاز نمود. علوی را مبدع ادبیات زندان نوین ایرانی و همچنین از رواج دهندگان ادبیات مهاجرت در داستان‌نویسی فارسی می‌دانند.

آشنایی وسیع بزرگ علوی با ادبیات دیگر ملت‌ها و تسلط‌اش بر چند زبان اروپایی و به‌خصوص آلمانی، به وی این امکان را داد که ترجمه‌های خوبی نیز از ادبیات ملل به زبان فارسی منتشر کند. «باغ آلبالو» از «چخوف»، «دوشیزه اورلئان» اثر «شیللر» و «حماسه ملی ایران» اثر «تئودور نولدکه» به زبان آلمانی از آن جمله‌اند.

آثار

  • داستان چشم‌هایش (۱۳۳۰)
  • چمدان (۱۳۱۳)
  • ورق‌پاره‌های زندان (۱۳۲۰)
  • ۵۳ نفر (۱۳۳۰)
  • میرزا (۱۳۵۷)
  • مجموعه داستان نامه‌ها (۱۳۵۷)
  • سالاری‌ها (۱۳۵۷)
  • موریانه (۱۳۶۸)
  • گیله مرد (۱۳۷۶)
  • روایت (۱۳۷۷)
  • تاریخ و تحول ادبیات جدید ایران (۱۳۳۸)

ترجمه

  • حماسه ملی ایران (نولدکه، ۱۳۱۲)
  • دوشیزه اورلئان (شیلر، ۱۳۲۹)
  • باغ آلبالو (چخوف)
  • کسب و کار میسیز وارن (برنارد شاو)

در داستان‌های علوی شخصیت‌ها در محوری طبقاتی قرار می‌گیرند چراکه علوی دارای نگرش واقع‌گرایانه (رئالیستی) است. توانمندی‌های وی در نویسندگی و به‌ویژه در بیان ویژگی‌های ظاهری، روحی و رفتار و گفتار شخصیت‌ها، بارز و آشکار است؛ اگرچه گاهی توجه بیش‌ازحد او به پردازش یک شخصیت، سایرین را در سایه قرار می‌دهد.

منابع

  • رهنما، تورج؛ جایگاه داستان کوتاه در ادبیات امروز ایران؛ نشر اختران؛ سال ۱۳۸۸
  • سرفراز، جلال؛ نویسنده‌ی ساکن برلن شرقی؛ ماهنامه مهرنامه
  • بزرگ، علوی؛ تاریخ و تحول ادبیات جدید ایران؛ ترجمه: امیرحسین شالچی؛ انتشارات نگاه
  • قاسم‌زاده، محمد؛ داستان‌نویسان معاصر ایران؛ تهران، هیرمند، ۱۳۸۳
اشتراک گذاری:

مدیریت سایت

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید