.
.
.
حسین آتش پرور
تولد ۲۰ آبان ۱۳۳۱
دیسفان/ گناباد
حسین آتش پرور
از نویسندگان مطرح نسل سوم ایران است.
چاپ اولین داستانهای او به اوایل دههی پنجاه باز میگردد.
اندوه (مجموعه داستان- ۱۳۷۲)
اما او موفقترین و تاثیرگذارترین داستان کوتاه خود (اندوه) را در سال ۱۳۶۶ نوشت؛ این داستان برای اولینبار در کتاب دریچه تازه (مجموعه داستان از محمود دولتآبادی و دیگران ۱۳۶۷) منتشر شد. داستان اندوه با تکثیر شخصیت، تاثیر زیادی بر داستاننویسی بعد از خود گذاشت. از این بابت میتوان جای پای آن را در داستانهای بسیاری چه در شخصیتسازی، حادثه یا ساختِ داستان، نشان داد.
داستان آواز باران که اولینبار در کتاب خوابگرد و داستانهای دیگر (مجموعه داستان از هوشنگ گلشیری و دیگران (۱۳۶۹) به جاپ رسید، با زبان و بستری شاعرانه و نوآوری در تغییرخط روایت راه تازهای را در داستان کوتاه باز کرد.
خیابان بهار آبی بود(۱۳۸۴)
اثر دیگری از حسین آتشپرور است که به عنوان یکی از برگزیدگان نهایی رمان متفاوت در میان بیش از ۲۰۰ اثر داستانی سال ۱۳۸۴ از سوی انجمن مطالعاتی آثار داستانی متفاوت (واو) برگزیده شد. خیابان بهار آبی بود، یا نقطه تلاقی تجربهها و داستان کوتاههای این نویسنده، که در آن زندگی به ادبیات ماندگار تبدیل میشود، با جسارت و نوآوری در ساخت، یک اثر آموزشی غیرمستقیم داستاننویسی است.
در سال ۱۳۹۶ حسین هدایتی پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در رشته زبان شناسی، با عنوان بررسی سبکی [رمان خیابان بهار ابی بود] بر اساس نظریه ی نقش گرای هلیدی و متیسن ۲۰۰۴ گذراند.
ماهی در باد (۱۳۸۹)
مجموعه داستان دیگری از این نویسنده است.
گفتنی است؛ نقدهایی در مطبوعات معتبر ادبی و سایتهای اینترنتی با عنوانهای بومیگرایی و تلفیق سبکها، خوانش اسطورهای، در همآمیزی فرم ومحتوا، رالیستی سورآل در ادبیات بومی، پیشگویی تلخ، حضور و غیاب اندیشه، برآن نوشته شده است.
ماهی در باد برنده اولین دوره جایزه مطبوعات ادبی لوح زرین سیمین دانشور در سال ۱۳۹۰ میباشد و در همین سال تجدید چاپ گردید.
چاپ سوم این کتاب در سال ۱۳۹۹ با ویرایش جدید را نشر جغد منتشر کرده است.
داستان ماهی درباد آبان ماه ۱۳۸۸ در همایش ملی و میان رشته ای آب و ارزش های فرهنگی آن که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، توسط جواد اسحاقیان تحت عنوان خوانش اسطوره ای بصورت مقاله ارائه گردید.
همچنین این داستان در همایش ملی ادبیات و زبان شناسی دانشگاه بیرجند در (۳۰ مهر- ۱ آبان ۱۳۹۳) بصورت مقاله تحت عنوان؛ توصیف وتحلیل داستان سوررال ماهی درباد بر اساس نظام گذرایی هلیدی و متیسن ۲۰۰۴- توسط عباسعلی آهنگر- اسماعیل نورمحمدی- وحیده ملاکی، ارائه شده است.
حسین پاینده مجموعه داستان ماهی در باد را از پرچمداران سوررالیسم در ادبیات معاصر ایران میداند.
همچنین پایان نامه کارشناسی ارشد خانم وحیده ملاکی بر سه داستان از مجموعه داستان ماهی درباد در رشته زبان شناسی همگانی به عنوان بررسی مقایسه ای مولفه های دو مکتب ادبی رالیسم اجتماعی و سور رالیسم بر اساس نظام گذرایی هلیدی متیسن ۲۰۰۴ در بهمن ماه ۱۳۹۳- می باشد.
گنگره ملی خیام
این نویسنده در اردیبهشت ۱۳۹۳ در گنگره ملی خیام تحت عنوان:
خراسان، نیشابورش را تا بوئنوس آیرس باد با خود برده است. سخنرانی کرد. که ترجمه بخشی از آن به با عنوان: وجود روایت شبه داستانی در رباعیات خیام/ ترجمه حمزه کوتی در روزنامه العربی جدید منتشر گردیده.
همچنین او در نشست های علمی- پژوهشی؛ عطار و خیام نیشابوری که در ناریخ های ۲۵ فروردین تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار گردید، با موضوعهای:
شکل، ساخت و سازه های داستان در ترانه های خیام و این که: چگونه شعر به داستان نزدیک می شود؟ اولین سخنرانی بود که در روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت در ساعت ۳۰/۲۱ متن ایشان خوانده شد.
این همایش در سطح ملی از طرف نهادهای علمی و فرهنگی زیر برگزار گردید:
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری
انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران(شعبه خراسان(
مرکز فرهنگی و بین الملل شهر کتاب.
خانهی سوم داستان
اثر منتشر شده دیگر این نویسنده در سال ۱۳۹۴کتاب خانهی سوم داستان. بررسی شکل و ساخت داستانهای داستاننویسان نسل سوم ایران است که به چگونگی نزدیکی داستان به شعر می پردازد.
خانه داستان حسین آتشپرور
با توجه به این که حسین آتشپروردر بعضی آثار داستانی خود مانند مجموعه داستانهای اندوه- ماهی در باد و رمان خیابان بهار آبی بود، با کاربست خلاقانه مؤلفههای بومی گناباد از قبیل گویش، فرهنگ، آداب و رسوم، اسطورهها و … تصویری از سیمای مردم این منطقه را وارد ادبیات داستانی ایران کرده است، در اسفند ۱۳۹۶ انجمن ادبیات داستانی گناباد به نام خانه داستان حسین آتشپرور نام گذاری گردید.
من و کوزه ؛
اثر منتشر شده دیگر این نویسنده در سال ۱۳۹۸ من و کوزه ؛ کتابی در [ شکل و ساخت داستانی ترانه های خیام] است.
جانِِ واژه این اثر به طور عموم این است که چگونه شعر به داستان نزدیک میشود و از چه سازههای داستانی آن هم در این قالب شعری که به ایجازترین شکل است، به نفع خودش استفاده میکند.شکل وساخت داستانی ترانه های خیام از کجا چشمه گرفتهاند و خیام در چه زمان ؛ چگونه به آنها رسیده است؟
چهارده سالگی بر برف
رمان دیگری از او است که در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است.اثری متفاوت با دیگر کارهای این نویسنده.
در این داستان همه چیز در یک جا بحایی – جانشینی و در نهایت استعاره و عدم قطعیت می گذرد.
از سوی انجمن مطالعاتی آثار داستانی متفاوت(واو) در هفدهمین دوره خود(۱۳۹۸) چهارده سالگی بر برف را برای نثر و زبان شفاف، پاکیزه، یکدست و در خور توجه و همچنین سیالیت روان روایت میان خیال و واقعیت به عنوان رمان شایسته ی تقدیر سال ۱۳۹۸ معرفی کرد.
ماه تا چاه
این کتاب که در نیمه ی دوم دی ماه ۱۳۹۹ توسط نشر مهری چاپ شده، یک داستان بلند است که از خرده روایت ها ساخته می شود؛ نویسنده در جستجوی خیابانی است که سمبل شهرش باشد، اما با عبور از آن ها، تصویرهایی در ذهنش شکل می گیرد که خیابان ها و مکان ها می شود شخصیت داستان. در اصل نویسنده دنبال هویت گمشده ی خود در شهر می گردد.
مجله بین المللی نوشتا
به صاحب امتیازی حسین واحدی پور و سردبیری محمد حسین مدل با همکاری حسین آتش پرور [ دبیر داستان] از سال ۱۳۸۵ تا اکنون منتشر می شود.
مهرگان ادب
همچنین حسین آتش پرور از دوره هفدهم( ۱۳۹۴) تا اکنون داور نهایی جایزه ادبی مهرگان ادب میباشد.
آثار: داستانی
۱- خوابگرد و داستان های دیگر مجموعه داستان از هوشنگ گلشیری و دیگران 1369
۲- اندوه مجموعه داستان کوتاه 1372
۳- خیابان بهار آبی بود رمان 1384
۴- ماهی در باد مجموعه داستان کوتاه 1389
۵- چهارده سالگی در برف داستان بلند 1398
۶- ماه تا چاه داستان بلند 1399
آثار: پژو هش و نظرگاه
۱- خانهی سوم داستان (جلد اول) نقد نسل سوم داستان نویسان ایران 1394
۲- من و کوزه شکل و ساخت داستانیِ ترانههای خیام 1398
حوزه های کار نویسنده:
- داستان کوتاه:
۱- اندوه مجموعه داستان کوتاه 1372
۲- ماهی در باد مجموعه داستان کوتاه 1389
- رمان و داستان بلند:
۱- خیابان بهار آبی بود رمان ۱۳۸۴
۲- چهارده سالگی در برف داستان بلند 1398
۳- ماه تا چاه داستان بلند ۱۳۹۹
- پژوهش و نظرگاه:
۱- خانهی سوم داستان (جلد اول) نقد نسل سوم داستان نویسان ایران 1394
۲- من و کوزه شکل و ساخت داستانیِ ترانههای خیام 1398
- مقالات
- مجله نوشتا سال ۱۳۸۵ تا اکنون 49 شماره
تعداد نوشتا | تعدادکل صفحه | داستان ایرانی | صفحه داستان ایرانی | داستان خارجی | صفحه داستان خارجی | مقالات داستانی | صفحه مقالات داستانی | کل ادبیات داستانی | |
49 | 6461 | 386 | 1576 | 60 | 432 | 236 | 871 | 2879 | |
- جایزه مهرگان ادب داور نهایی دوره های هفدهم- بیست دوم– ۱۳۹۴- ۱۳۹۹
ویژه حسین آتش پرور
۱-هنگام شماره ۸۰ به کوشش هادی محیط 21 /8 /1384
۲-شهرزاد شماره ۳ به کوشش حسین ورجانی 1384
3-حسین آتش پرور کیست tadaneh1.blogspot.com/2007/08/hossein-atashparvar.html مریم حسینیان
۴-چهارمین قسمت کتابخانه خراسان www.youtube.com/user/khorasanlibrary
جمال جاویدی- علی رضا کرم زاده
۵-داستان شیراز:
فصلنامه تخصصی ادبیات داستانی و شعر معاصر.
فصلنامه فرهنگی هنری شماره ۶- سال دوم – زمستان ۱۳۹۷
صاحب امتیازی و مدیر مسول: مجید خادم
ویژه نامه با آثاری از:
محسن میهن دوست. محمد حسین مدل. داریوش احمدی. منصور خورشیدی
محمود دهقانی. غلامحسین چهکندی نژاد. حسین ورجانی. حسین بیات. منصور ململی.
سعید اسکندری. سعید ناظمی. فاطمه سادات جنتی پور. ابوالفضل حسینی. حسین ایمانیان .حسن هامان. فریبا عابدین نژاد. کاوه سلطانی. حسین آتش پرور.
۶-پایاب : شماره 27 دو فصل نامه ی فرهنگ، هنر، ادبیات – زیر نظر محمد رضا مدیحی [ زیرچاپ]
۷-حسین آتش پرور و هنر داستان نویسی
گردآوری و گفت و گو: حسین فاضلی نشر جغد 1398
داستان کوتاه/ نقد داستان/ گفت و گو/ نظرگاه
۸- سایت ادبی نورهان – نوروز 1400
ویژه نامه، مصاحبه با نویسنده ی معاصر حسین آتش پرور
نقد آثار داستانی حسین آتش پرور
۱- گفتگوی فریبا چلبی یانی با حسین آتش پرور
۲- نوآوری و تکنیک های تازه در داستان ماه تا چاه / گودرز ایزدی
۳- خوانشی بر رمان چهارده سالگی بر برف / حبیب پیر یاری
۴- گشودن پنجره های آهنی / نقدی بر داستان چشم زنگاری/ امید کامیار نژاد
۵- ریخت شناسی داستان کوتاه مدال ها/ محمود بدیه
۶- پیرامون رمان خیابان بهار آبی بود/ محمود دهقانی
- نگاهی به داستان اندوه / معین محب علیان
۸ – نقد روایت شناسانه ی
داستان اندوه/ ح.ع. تاج الدینی
Hossein Atashparvar (born on November 10, 1952 in Disfan, Gonabad, Iran) is a prominent member of the “Third Generation” of writers in Iran. The publishing of his first stories dates back to the beginning of the 1970s.
His most successful and influential short story “Sorrow” was first published in the book New Window (a collection of stories by Mahmoud Dowlatabadi and others) in 1987. Due to the multiplicity of its characters, “Sorrow“ had great influence on the stories that were written afterwards. In this connection, one can see the footprints of this story in terms of character building, plot, or story structure in many other stories.
The story “The Song of Rain,” which was first published in Sleepwalker and Other Stories (a collection of stories by Hooshang Golshiri and others) in 1990, opened a new path in short story writing with its poetic language and context as well as innovation in the narrative method.
Atashparvar’s story “The Bahar Street Was Blue” was among the final selections of the Society of Studying Works of Distinction from a pool of more than 200 stories in 2005. The story, an intersection the author’s experiences and short stories in which life becomes enduring literature, with its boldness and innovation in construction can be considered as an indirect guide for short story writing.
“Fish in the Wind” (۲۰۱۰) is another collection of stories by this writer. Criticisms written in reputable literary press and Internet sites noted its nativism and blending of styles, mythical interpretation, fusion of form and content, surreal realism in native literature, bitter prophecy, and presence and absence of thought. This story won the Golden Plaque of the first Simin Danshvar literary contest in 2011 and went through a second printing in the same year. Hossein Payandeh regards “Fish in the Wind” the vanguard of surrealism in contemporary Persian literature.
In May of 2014, Atashparvar presented a talk at the National Congress of Khayyam entitled “Khorasan: Its Nishabur Has Been Carried by the Wind to Buenos Aires,” a part of which was translated by Hamzeh Kuti and published in the newspaper The New Al-Arabi. In his “The Third House of Story” (۲۰۱۵) Atashparvarpresented a critique of the stories of the “Third Generation” of Iranian writers and analyzed the proximity of story writing to poetry.
Considering that some of his works like “Sorrow,” “Fish in the Wind,” and “The Bahar Street Was Blue” creatively incorporated the motifs of his birthplace Gonabad (including local dialect, culture and traditions, and myths (and portraits of the people of that region and introduced these elements to the mainstream of the Persian narrative literature, the Gonabad’s literary society was named as the Hossein Atashparvar House of Story in ۲۰۱۷٫
Another work by this author is The Jug and I (۲۰۱۹). This is a book written about the narrative form and structure of Omar Khayyam’s songs. The main thesis of this book is to show how Khayyam’s poetry approximates narrative prose. What kind of narrative tools it employs within the very succinct form of poetry? What were the sources of the narrative form and structure of Khayyam’s quatrains, and when and how Khayyam arrived at them?
On Snow at Age Fourteen (۲۰۱۹) is another story by Atashparvar–a work which is different from all his other works. In this story, everything goes through juxtaposition and replacement and pure metaphors and lack of concreteness.
Atashparvar is currently the story editor of The International Journal of Neveshta and also a final round jury of The Mehrgan Literary Prize.
Abridged list of works
- Works in Fiction:
- “Sorrow” Collection of Short Stories 1993
- The Bahar Street Was Blue Novel 2005
- Fish in the Wind Collection of Short Stories 2010
- On Snow at Fourteen Novel 2019
- Works in Research and Criticism:
۵. The Third House of Story Critique of the Third Generation of Writers 2015
۶. The Jug & I Structure & Form of Khayyam’s Poems 2019
- Works to be published soon:
- Hossein Atashparva and the Art of Story Writing with the publisher
- From the Moon to the Well with the publisher
- The Red Rose Hotel with the publisher
- The Third House of Story with the publisher
- The Stories of Neveshta with the publisher
- Other Works:
- Editor of Neveshta from 2006 to now 44 issues
- Literary Prize of Mehrgan Final Jury of the 17th and ۲۰th rounds, 2018 & 2015
- Special Issues on Hossein Atashparvar:
- Hangam No. 80 Editor Hadi Mohit 12 November 2005
- Shahrzad Editor Hossein Varjani 2015
- Who Is Hossein Atashparvar Maryam Hosseinian 2007
- The Fourth Part of Khorasan Library Jamal Javidi & Ali Karamzadeh YouTube
- The Story of Shiraz in Quarterly Dedicated to Contemporary Stories and Poetry
- The Cultural and Artistic Quarterly No. 6, Second Year, Winter 2018
A Special issue with works by Mohsen Mihandoost, Mohammad Hossein Model, Dariush Ahmadi, Mansour Khorshidi, Mahmoud Dehghani,, GhlamHossein Chehkandinjad, Hosian Varjani, Hossein Bayat, Masour Malmali, Said Eskandari, Said Nazemi, Fatemeh Sadat Janatipour, Abulfazl Hossein, Hosian Emanian, Hasan Haman, Fariba Abedinnejad, Kaveh Soltani, Hossein Atashparvar
7. Payab, No. 27, A Quarterly of Culture and Arts, Edited by Mohammadreza Madihi, (in print). Original translation by Dr. Ali Zarrin; final translation and editing by Dr. Saeid Mahdavi