داستان و نمایشنامه

محمد چرمشیر، شاعری نمایشنامه‌نویس

یادداشتی از فرشته برزویی

محمد چرمشیر زاده بیست و یکمین روز شهریور ۱۳۳۹ در تهران، نمایشنامه نویس ودراماتورژ و مدرس تئاتر است. او دانش آموخته ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران است.

خداحافظ نخستین نمایشنامه‌ای بود که او را به اهالی تئاتر شناساند. این نمایشنامه نخست در سال ۶۴ در دانشگاه اجرا شد و سپس در سال ۶۶ توسط حسین جعفری به روی صحنه رفت و در همان سال «مسیح هرگز نخواهد گریس» را جمشید اسماعیل‌خانی در تالار چهارسو به روی صحنه برد. چرمشیر از پرکارترین نمایشنامه‌نویس‌های ایران است که آثار خلق‌شده‌ی گوناگونی در زمینه‌های نمایشنامه‌نویسی برای کودکان، آثار اقتباسی و بازخوانی آثار خارجی به چاپ رسانیده است.

رقص مادیان، شیش و بش، روز رستاخیز، همه‌چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری و … ازجمله آثار او می‌باشند.

 آثار او به زبان‌های متعددی ازجمله، انگلیسی فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی و ترکی، ترجمه‌شده و همچنین در کشورهای گوناگونی همچون انگلیس و المان، فرانسه، هند، بنگلادش به روی صحنه رفته است.

کتاب خواب‌نامه اثر محمد چرمشیر که به‌تازگی توسط نشر نی منتشرشده است، نمایشی را از دل تاریخ و فرهنگ ایرانی به تصویر می‌کشد

جهان نمایش مجموعه‌ای است از متن‌هایی که برای صحنه نمایش یا درباره آن نوشته‌شده‌اند.

انواع نمایش‌نامه، چه برای اجرا و چه صرفاً برای خوانده شدن، ازجمله نمایش‌نامه‌هایی با اقتباس از آثار ادبی یا سینمایی و نیز متن‌های نظری در حوزه درام و نقد آثار نمایشی، در این مجموعه جای می‌گیرند.

[اسماعیل، خدمت أخوین معظم بفرمایید در این ده سنه سکوت، ابراهیم‌خان جواهرچى یک دم از اندیشیدن در باب ترقى دادن سینماتوگراف غافل نبوده است و اینک پس از ده سنه، طریقت تازه‌ای را به این جایگاه معرفت و اندیشه عرضه می‌دارد که بیش دربش بر آن نام داستان به انضمام مستندات نهادهایم: باشد که این طریقت موجدى گردد در شکوفایی صنعت سینماتوگراف، پس ایشان بى مجال و بی‌تأمل روایت داستانى را آغاز نمودند نامنتظر و یگانه که من عین به‌عین آن را خدمت شما جنابان عرضه می‌دارم تا باشد که عنایات خاصه مرحـوم ابوی رحمت‌الله علیه- چونان گذشته شامل حال صنعت سینماتوگراف باشد و موجدى گردد در تغییر احوالات این صنعت معظم]. (خواب‌نامه: ۶۵)

اشتراک گذاری:

مدیریت سایت

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید